Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Iedereen heeft wel eens problemen in zijn leven. Soms lukt het om die zelf op te lossen en soms kan je hierbij wat hulp gebruiken. CGT is een manier om beter te begrijpen hoe bepaalde problemen ontstaan en om je te helpen deze problemen op te lossen. Bij CGT wordt gekeken naar het verband tussen je gedachten, je gevoel en je gedrag.

Bij mensen die vaak problemen ervaren kan het zijn dat ze regelmatig niet-helpende gedachten hebben, die hen niet verder helpen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze vaak negatief denken, verwachten dat dingen vaak verkeerd gaan, erg kritisch zijn of dingen groter zien dan ze zijn. Doordat ze zo denken kunnen ze zich regelmatig boos, verdrietig of angstig voelen. En doordat ze zich zo voelen gaan ze zich soms op een bepaalde manier gedragen die niet-helpend/niet-handig is. Bijvoorbeeld door bepaalde situaties te vermijden die ze moeilijk vinden, minder te ondernemen, slechter te eten etc. En daardoor gaan ze negatiever denken, zich nog slechter voelen en dat versterkt hun gedrag weer. Zo kom je in een negatieve spiraal terecht.

Bij CGT ga je samen met de therapeut vooral kijken naar je gedachten en je gedrag. En het verband van deze twee met je gevoel. Daarbij ga je samen meer helpende gedachten en helpend gedrag ontdekken om zo meer controle te krijgen over je gevoel. Op deze manier leer je beter om te gaan met bepaalde problemen en kan je zo weer positiever en vrolijker het leven door gaan.

 

CGT bij paniek: https://youtu.be/E09q467Eoe0?list=PLFE7_Dbiki-1dpcaeJ6_7k0tCBhhcdp9N

CGT bij trauma: https://youtu.be/sdKhko_gkRU?list=PLFE7_Dbiki-1dpcaeJ6_7k0tCBhhcdp9N

CGT bij verslaving: https://youtu.be/Rwt7rIPfnsc?list=PLFE7_Dbiki-1dpcaeJ6_7k0tCBhhcdp9N

CGT bij dwang: https://youtu.be/D73593MerE4?list=PLFE7_Dbiki-1dpcaeJ6_7k0tCBhhcdp9N

CGT bij depressie: https://youtu.be/RszLdIAOykc?list=PLFE7_Dbiki-1dpcaeJ6_7k0tCBhhcdp9N