Angststoornissen

Iedereen is wel eens bang. Angst is veelal gezond, omdat het ons ook beschermt tegen bijvoorbeeld gevaar. Maar als je dusdanig veel of buitensporige angst hebt, dan kan het je gaan belemmeren in het dagelijks leven. Je gaat dingen vermijden en kan veel angst ervaren die je niet zelf meer kan/durft te overwinnen. Dan spreken we van een angststoornis. Ongeveer 20% van de mensen krijgt in zijn leven te maken met een angststoornis. Er zijn verschillende soorten angststoornissen:

– specifieke fobie; als je voor een specifiek ding/dier bang bent.

– sociale-angststoornis; als je angsten vooral te maken hebben met sociale interacties/situaties.

– paniekstoornis; als je regelmatig in specifieke situaties paniekaanvallen hebt met o.a. hyperventileren, trillen, hartkloppingen, zweten etc.

– agorafobie; ook wel pleinvrees genoemd, dan ben je bang om in openbare ruimtes te komen en kan dan ook paniekaanvallen krijgen.

– gegeneraliseerde-angststoornis; als je voor veel dingen bang bent, je continu zorgen maakt en hierdoor veel piekert.

– selectief; wel kunnen maar niet durven praten.

Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve vorm van behandeling die het meest wordt gebruikt bij de behandeling van angststoornissen. Onder het kopje behandelmethoden kan je hier meer over lezen.

 

Voor meer informatie over angststoornissen willen we u verwijzen naar de angst, dwang en fobie stichting (www.adfstichting.nl).